Üks, mis tekitas tõelise revolutsiooni IT-maastikul
Üks suurimaid murranguid veebi arengus on programmeerimiskeel JavaScript. Enne JavaScripti olid veebilehed tuimad, staatilise tekstiga. Need olid tavaliselt tüüpilised kodulehed või teadusartiklid, kus inimesed rääkisid, mis nad teevad ja kus nad käivad. Selliseid lehti kohtab tänapäeval väga harva ja neis navigeerimine on harjumatu.
JavaScript tegi võimalikuks interaktsiooni, graafika ja dünaamilised veebilehed. Tänu JavaScriptile saab veebilehe sisu muutuda lennult vastavalt tehtud klikkidele. See muutis võimalikuks miljonite veebirakenduste loomise, alates internetipankadest, e-poodidest ja uudisteportaalidest kuni kõikvõimalike sotsiaalmeedia rakendusteni. Kogu selle funktsionaalsuse tagab see, et kõik brauserite tootjad hakkasid kohe JavaScripti toetama. Kuna iga veebilehe autor võib rahulikult eeldada, et JavaScriptis loodud kood jookseb iga kasutaja arvutis ühtemoodi, annab see veebiarendajatele võimaluse lisada oma veebilehtedele kõik seda, ilma milleta me tänapäeval normaalset saiti ette ei kujutaks.
Kogu interaktsiooni ja graafikaga seonduvalt on arenenud välja ulmelised veebikujundamise tööriistad nagu Figma või Adobe XD, mis töötavad otse brauseris. Samuti töötavad otse brauseris CAD’i, elektroonikadisaini, programmeerimise vahendid, mis kõik toimub tänu JavaScriptile ja mis varem ei tundnud isegi mõeldav.
Autor: Material-IU
Aastal 2011 lõi firma Google esimesed nutiprillid - Google Glass. Prillid, millel on väike ekraan, kus saab kuvada kellaaega, lennuplaane, ilma või sõidujuhiseid. Prillidega saab nii pildistada kui ka filmida tänu sisseehitatud 5 megapikslilisele kaamerale. Google Glass esimene prototüüp “Glass Explorers” ilmus lettidele 15. aprillil 2013. Hinnaks oli 1500 dollarit, mis nii kõrgtehnoloogilise seadme kohta ei tundugi liiga kallis.
“Glass Explorers” sai tänu oma unikaalsusele suure tähelepanu osaliseks. Paraku ei olnud kogu tähelepanu positiivne. Nende prillide coolness factor oli minu jaoks vastupandamatu. Mäletan, et mõtlesin lapsena: vaade läbi prillide on sarnane sellega, mida Tony Stark oma Iron Mani kiivriga nägi. Prillid said palju kriitikat oma esteetilise väljanägemise pärast. Hoiatati: prille kandes inimese tähelepanu hajub ja on suur oht sattuda liiklusõnnetusse. Meedikud olid väga skeptilised selles, kuidas taoline lisakoormus nägemismeele organitele võib meie niigi ülekoormatud ajutegevuse lühisesse viia. Päeva lõpuks oli toote üldine funktsionaalsus ja praktilisus küsitav, sest need prillid ei lahendaks ühtegi kasutaja tegelikku vajadust. Kardan, et lapsepõlve vaimustusest ei piisa, et osta neid prille täna.
Üks, mis oli piisavalt totter, et küsida "Mis selle looja peas küll toimus?"
NFT on nähtus, mille puhul tahaks küsida "Mis inimeste peas küll toimub?". Pealkirja lugedes tuleb esimesena pähe digitaalne kogumisobjekt plokiahelas (non-fungible token). NFT on justkui päriselu objekt: muusikapala, kunstiteos või mõni arvutimängu artefakt. Neid saab osta, müüa või ise teha. NFT hakkas populaarsust koguma aastal 2017 ning jaanuaris 2022 jõudis see hullus haripunkti. Populaarsust ei jätkunud paraku kauaks, sest juba sama aasta septembris oli NFT kauplemise maht langenud 97% võrra, võrreldes aasta algusega.
Populaarsuse põhjuseks on kergelt teenitud vaba raha olemasolu, millele tahetakse leida kõrget investeerimise tegurid. Värvilised multikategelased ei paku lahendusi eksisteerivatele probleemidele. Algselt argumenteeriti, et NFT annab artistidele võimaluse müüa oma töid ilma, et teised selle pealt teeniksid. NFT puhul ei ole väärtuseks mitte teos ise, vaid selle omamine. Enamusel NFT projektidel puudub väärtus või eesmärk ning need ebaõnnestuvad juba käivitamisel. Järsk populaarsus on sageli lihtsalt kiire viis võtta investorilt raha ja selles mõttes on NFT ja internetipettuse vahe õhkõrn.
Kommentaarid
Postita kommentaar