Otse põhisisu juurde

Uus meedia...?

Kaks traditsioonilise meedia kanalit või väljaannet, millel on ka uue meedia väljund

Traditsiooniliselt peetakse meediakanaliteks trükimeediat, raadiot ja televisiooni. Kõik traditsioonilised meediakanalid ja väljaanded, millel on uue meedia väljund, näevad seal välja niipalju atraktiivsemad ja kättesaadavamad, et algse meediavormi kadumine tundub ainult aja küsimus.

Tuhat aastat tagasi kogunes muistne eestlane oma perega lõkke ümber asjadest rääkima. Mõisate ajal kogunes natuke uuem eestlane sama jutu ajamiseks külakõrtsi. 50 aastat tagasi oli enamuse kodude sotsiaalne fookus televiisor elutoas, kus koos perega saateid jälgiti. Kanaleid oli vähe aga igal kanalil oli väga palju vaatajaid. Tänapäeval on vastupidi - kanaleid on palju aga mõnel neist vaatajaid ainult käputäis. Igaüks võib vaadata mida iganes, kus iganes ja millal iganes. Kõik on on-demand.

Üks populaarsemaid saatevorme on podcast ehk taskuhääling. Sisuliselt on see asendanud raadios toimuvad jutusaated. Oluline vahe podcasti ja jutusaate vahel on see, et podcasti on võimalik pausile panna või kuulata ainult huvipakkuvaid teemasid. Kõige kuulsamaid podcaste külastavad ka kõige kuulsamad isiksused. Taskuhäälingut The Joe Rogan Experience on külastanud Elon Musk, Edward Snowden ja teised kuulsused. 


Traditsiooniline raadios kõlanud muusika on tänapäeval asendunud heli striimimisega - Spotify, Apple Music, Soundcloud ja teised. Sarnaselt podcastidele saab striimimise keskkonnas kuulata just seda, mida soovid ja mitte sõltuda raadio muusikaprogrammi koostaja maitsest. Küll aga tuleb Spotify kasutamise eest tasuda kuus 5€, raadio kuulamiseks pead olema lihtsalt raadiojaama raadiuses. See-eest on kõik on-demand.

Kõik, mis on lihtsalt kättesaadav on noorema põlvkonna jaoks meelepärane. Infot ei minda lugema raamatust vaid pigem Wikipediast, ja uudised allikast, mis esimesena ette satub, seetõttu ei saa kunagi olla kindel info usaldusväärsuses. Kui traditsioonilisel ajalehel on väljakujunenud nimi, stiil ja maailmavaade, siis uue meedia “ajalehtedel” puudub igasugune credibility ja ei või kunagi kindel olla, et sulle ei söödeta ette kellegi kallutatud vaateid. Noorem põlvkond veedab enamuse ajast pigem arvuti kui televiisori ees. 

Suur osa meelelahutussaateid, sporti ja uudised laetakse üles YouTube’i ja ei ole põhjust neid televiisori ette ootama minna. Ikka selleks, et kõik oleks on-demand.






Allikad (pildid):

https://www.marijuanamoment.net/elon-musk-thinks-cbd-is-fake-but-joe-rogan-teaches-him-a-lesson/

https://www.compareraja.in/blog/how-generations-have-changed-over-time/

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Arvutid ja paragrahvid Iː tants intellektuaalomandi ümber

 Autoriõigus on üks hästi toimiv WIPO intellektuaalomandi mudeli komponent. Copyrighti ignoreerimine on keeruline ja seaduslikult karistatav. Niipea, kui teos on on üles kirjutatud, salvestatud või mingis digitaalses vormis, on see automaatselt kaitstud autoriõiguse seadusega.  Lisaks seadusele on tekkinud ka muid abistavaid vahendeid autoriõiguse kontrollimiseks ja jälgimiseks. Näiteks on Google välja arendanud digitaalse sõrmejälgede võtmise süsteemi - Content ID. Seda kasutatakse YouTube'is autoriõigustega kaitstud sisu hõlpsaks tuvastamiseks ja haldamiseks. Kui video helirida ühtib Content ID andmebaasis registreeritud helifailidega võib see käivitada automaatselt autoriõiguse rikkumise nõude ja video copyright’ida. Olen viimaste aastate jooksul isegi märganud, kuidas pärast YouTube video üleslaadimist on video hiljem eemaldatud autoriõiguste ignoreerimise põhjendusel. Mul on hea meel, et just autoriõigus on üks hästi toimivatest komponentidest tänapäeval. Halvasti töötav ...

Arendus- ja ärimudelid

Figma on pilvepõhine disaini- ja prototüüpimise tööriist, mida kasutatakse kasutajaliidese (UI) ja kasutajakogemuse (UX) kujundamiseks. Aastal 2013 tõi Figma turule oma tööriistast esimese beta versiooni, mis disainerite kommuunis kohe palju positiivset vastukaja sai. Olen ise Figma andunud kasutaja ja sellepärast puudutab Figma ümber toimuv saaga mind isiklikult ja pakub mulle erilist huvi.  Populaarsusele aitas kaasa Figma iteratiivne arendusmudel ja pühendumus kuulata oma kasutajate tagasisidet. Figma lõi eraldi foorumi, et kasutajatele rohkem häält anda ja tööriist nende tahtmiste järgi välja kujuneks. Agiilsus , visioon, reageerimine kasutajate soovidele ja noored, andekad arendajad võimaldasid suhtelist väikesel tiimil sooritada lühikese ajaga peadpööritava tähelennu turul, mis oli juba niigi toodetest küllastunud. Algusest peale on Figma pakkunud oma tootele freemium mudelit. See osutus üliedukaks, kuna enne tasulise versiooni ostmist meelitas tasuta versioon ligi väga suu...

Arpanetist Facebookini - Interneti kujunemislugu

Üht, mis võiks tänasele netikasutajale ikka veel tuttav olla 60ndate aastate arvutimaailma valitsesid mainframed. Need olid väga suure jõudlusega monstrumid, mille ülalpidamine oli kallis ning mida suutsid endale lubada ainult suurfirmad. 1971. aastal loodi UNIX, mis töötas miniarvutidel ning pidi pikas perspektiivis mainframe välja tõrjuma. UNIXi saavutas kiiresti tohutu populaarsuse, sest ta porditi kiiresti enam-vähem kõigile miniarvutitele seda eelkõige tänu avatud lähtekoodile. Koos UNIXiga loodi uus programmeerimiskeel C, seega on UNIX ja C lahutamatult seotud. Sellest on möödas rohkem kui 50 aastat, kuid C on endiselt üks populaarsemaid programmeerimiskeeli aga UNIXist enam ei räägita. Miks? Aastal 1991 otsustas Soome üliõpilane Linus Torvalds portida UNIXi PC arvutile. See idee jagas maailma arvutikommuuni kaheks. Ühed olid skeptilised, sest tolle aja PC-d olid UNIXi jaoks liiga nõrgukesed. Teine osa oli vaimustuses ja kohe tekkis palju fänne, kes tahtsid projektis kaasa lüüa i...